ANNEMIEKE SCHOLLAARDT

RADIO

BIOGRAFIE

SOCIAL

CONTACT

'ANNEMIEKE HIER' HOOR JE ELKE ZATERDAG EN ZONDAG TUSSEN 16 EN 19 UUR OP RADIO 3FM!

BIOGRAFIE

 

Presenteren is een vak. Dat kun je leren. Annemieke Schollaardt weet dat. Maar wat haar betreft zijn er twee zaken, die je niet kunt leren, doch die je van nature moet hebben. Die eigenschappen neem je mee naar je uitzending of je podiumpresentatie bij een evenement. Anders gelooft niemand je. Alles draait voor Annemieke om betrokkenheid en fascinatie. Dat heeft haar heel veel interessant werk geleverd van diskjockey op 3FM tot deelneemster aan Wie is de Mol? in 2016. Zeg nou zelf, wie zou het bij De Mol volhouden tot de laatste speeldag zonder betrokkenheid en fascinatie? Nou dan!

 

Het begin: Curaçao

 

De een begint bij de ziekenomroep ergens in de polder, de ander zoekt het in wat exotischer oorden. Annemieke trekt na haar studie de stoute schoenen aan en koopt een one-way ticket naar Curaçao, waar ze maar liefst vijf jaar zal blijven. Dat hebben de luisteraars van lokale zenders als aanvankelijk Dolfijn FM en later Paradise FM geweten. Het pakt uit als de ideale leerschool om in de luwte de eerste stappen te zetten op de radio. Daarnaast runt ze ter plekke ook nog een televisieproductiebedrijfje, dat locaties en figuranten regelt voor Nederlandse en Amerikaanse producties. In dat prachtige overzeese rijksdeel begint ze ook met presentatieklussen, waaronder een opvallende bijdrage aan de lokale variant van Idols.

 

De nacht op 3FM

 

Een demo van haar radiowerk stuurt ze naar 3FM en nog enkele zenders in Nederland. Ze is nog geen vijf dagen terug van haar verblijf op de Antillen, of ze wordt al gebeld door 3FM. Ze gaat de opleiding in en mag meteen gaan beginnen in de nacht als invalster. Dat is in 2006. Kort daarna krijgt ze haar eigen nachtprogramma. Vanaf dat moment gaat het razendsnel. ‘Ik werd ook nog eens station voice, eerst met Edwin Diergaarde, later met Eric Corton. Met zulke keien in het vak, dat vond ik een enorme eer!,’

herinnert ze zich nog heel goed.

 

Uruzgan FM

 

In hetzelfde jaar volgt haar rol als presentator en ontwikkelaar van Uruzgan FM, een dagelijks programma van 3FM in samenwerking met de Wereldomroep. In Nederland wordt het uitgezonden op internet en in een aantal kampen in Afghanistan, waar Nederlandse militairen zitten op een vredesmissie. Ze gaat ook tweemaal naar Afghanistan om daarvandaan uit te zenden. ‘De idee was om met dat programma verbindend te zijn tussen die militairen en hun thuisfront,’ zegt Annemieke. ‘Het initiatief was onder meer bedoeld om PTSS [posttraumatisch stresssyndroom] terug te dringen. We wilden al die mensen de nodige aandacht geven, in plaats van dat ze dachten vergeten te zijn.’ De missie staat ter discussie in de media, maar ze houdt dapper stand in een kruisverhoor door Jean-Pierre Geelen in De Volkskrant. Ze overtuigt de criticasters met haar betrokkenheid en fascinatie. ‘Het is sociale radio,’ stelt ze vast. Annemieke gaat nou eenmaal graag de diepte in. ‘Het was ook een geweldige leerschool in mijn omgang met de media.’

 

Eigen programma’s in de weekends plus 3voor12Radio

 

Annemieke verhuist intussen van de nacht, naar de avond op 3FM. Eerst in een duopresentatie met Domien Verschuuren (2007-2009), later ook solo. Vanaf 2009 krijgt Annemieke haar vaste programma’s op de zaterdag- en zondagochtend: Annemieke Hier (voorheen Weekend DNA). Tussen die twee goedbeluisterde programma’s in is ze dan ook altijd op de zaterdagavond te beluisteren in het muzikaal meer uitdagende Annemieke Plays.

In haar eerste vijf jaar op 3FM is ze ook vaste (invals)kracht bij VPRO’s 3Voor12 Radio. Festivalgangers leren haar kennen van haar podiumpresentaties op grote festivals als Lowlands en de 3FM Awards. Tot 2011 doet ze ook de jaarlijkse presentatie van de 3Voor12 Awards. In 2016 verhuist Annemieke Hier naar de zaterdag- en zondagmiddag. ‘Waar de ochtend meer draait om de harde cijfers, daar ligt de uitdaging van de middag ‘m in de creativiteit. Daar kun je echt nieuwe muziek ontdekken. Daar kun je de betrokkenheid met de luisteraars ten volle benutten. Ik wil graag radio maken met in plaats van vóór de luisteraar.’

 

De liefde voor muziek

 

Annemieke doet alles ook vanuit een oprechte liefde voor muziek. Ze houdt ervan om concerten en festivals te bezoeken. ‘Ik heb de luxe en de heerlijkheid van het kunnen combineren van mijn passies en mijn werk.’

 

Glazen Huis en Serious Request

 

Vraag Annemiek naar hetgeen naast Uruzgan FM haar met de meeste trots vervult. Het Glazen Huis natuurlijk! In 2009 zit zij samen met Giel Beelen en Gerard Ekdom in het Glazen Huis in Groningen. ‘Dat is het hoogst haalbare in de Nederlandse radiowereld. Dat is zo’n mooi project. Als je daar de kans voor krijgt, om aan mee te doen, dat je het mee mag aansturen... Qua radio maken is Serious Request zo heftig, en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je niet eten mag.’ Al jaren doet ze ook alle achtergrondinterviews in de televisie-uitzendingen van Serious Request. Er komt sowieso steeds meer televisiewerk op haar af. Met Wim de Bie, een van haar jeugdidolen, presenteert ze in 2010 de verkiezingsuitslagen op de nationale televisie. Voor AVROTROS maakt ze later samen met o.a. Jort Kelder het informatieve TV-programma De Duitsers.

 

KWF-campagne

 

Nu we het toch over sociale radio en televisie hebben. In 2016 gaat Annemieke samen met het kijkcijferkanon Caroline Tensen de KWF-campagne op NPO1 presenteren. Waar Tensen de zaalpresentatie doet, is Annemieke verantwoordelijk voor het interviewgedeelte, een vergelijkbare rol met die ze vervult bij Serious Request. ‘Ik benader het zoals bij de radio. Het is niet zo’n gek grote stap. Ik wil altijd de luisteraars erbij halen en weten hoe zij erover denken. Ik wil graag het verhaal achter de mensen horen. Ik ben geen “opblaaspresentator”.’

 

Wie is de Mol?

 

En waar past in dit beeld van sociaal bewustzijn dan haar deelname aan Wie is de Mol? in 2016? Daar doet Annemieke niet al te moeilijk over: ‘Dat is gewoon een waanzinnig mooi programma. Dat staat los van alles.’ Hier ligt het accent op het kernbegrip fascinatie. Ik wil dat het mezelf fascineert en dat ik me er compleet in verlies.’ Nou, dat hebben we allemaal kunnen zien. In haar zondagmiddaguitzending op de radio belt ze met de afvallers, zonder ook maar één geheimpje prijs te geven. De kijkers/luisteraars moeten namelijk óók zelf gebiologeerd blijven en zelfstandig uitzoeken hoe het allemaal zit. Die wisselwerking is belangrijk. Zo wint ze het respect van het publiek. Annemieke lokt nooit rellen uit. (On)Bewust? ‘Ik zoek het niet op, maar geef wel mijn mening.’

 

Douwe Bob

 

2016 brengt nog iets heel moois, namelijk de documentaire over Eurovisie Songfestival deelnemer Douwe Bob in opdracht van haar werkgever AVROTROS. Ook hier vervult Annemieke de rol van interviewster. Soms als fly on the wall, dan weer dicht op de huid, maar immer gefascineerd en betrokken. ‘Bij oppervlakkigheid voel ik niets. Ik doe alles echt vanuit mijn persoonlijke interesse. Het is een prachtige kans, om carte blanche te krijgen om zoiets te maken, me eigen te maken en mijn fascinatie voor deze artiest te delen.’

 

Prijzenpakker

 

Wie goed doet, goed ontmoet. Dan kun je weleens een leuk prijsje in de wacht slepen. Annemieke heeft een aardig gevulde schoorsteenmantel met prijzen. De Marconi voor Aanstormend Talent in 2008 is daar een van. Verder vind je in haar prijzenkast nog diverse Radiobitch Awards. De hoofdprijs is de Zilveren Radioster Vrouw uit 2011. And still counting..., zeggen we maar.

 

VOLG ANNEMIEKE OP SOCIAL MEDIA!

CONTACT:

 

06-11227305 of e-mail

RADIO

BIOGRAFIE

SOCIAL

CONTACT

ANNEMIEKE

SCHOLLAARDT

RADIO

BIOGRAFIE

SOCIAL

CONTACT

ANNEMIEKE

SCHOLLAARDT